Kom i form med bakketrening

Kom i form med bakketrening
Kom i form med bakketrening – det er effektivt og godt for ledd og muskler!

Hvis du har lyst til å komme deg raskt i bedre form er det en ting som gjelder: trening i bakker!

Trening i bakker er en fantastisk måte å trene på og det er flere fordeler med denne treningsformen. Vi ser nærmere på dette i denne artikkelen.

Mindre belastning på leddene

Når du løper i bakker, i motsetning til vanlig løping på flatmark, får du en redusert belastning på de beinene i den nedre delen av foten, samt i anklene og kneleddene. Dette skjer fordi du produserer reduserte støt når du løper i oppoverbakke, slik at musklene er i bedre stand til å fungere som støtdemping for å beskytte bein og ledd.

Når der er sagt så er det et høyt støtnivå når du løper i nedoverbakke, og derfor bør denne delen av treningen foregå med lavere intensitet enn når du løper oppover. Men; å løpe forsiktig i nedoverbakke er en flott måte å forbedre støtabsorberingen i beinmuskulaturen din ettersom de progressivt tilpasser seg belastningen som de utsettes for.

Bygger muskler og kraft

Når du løper i oppoverbakker må musklene dine jobber hardere for å kjempe mot stigningen og gravitasjonen. Dette betyr at musklene i hoftene og beina tvinges til å trekkes sammen mer kraftfull samtidig som de støtter vekten av overkroppen din for å komme seg opp bakken – og dette betyr at de blir sterkere.

Når du vet at sprinttrening på flatmark er bevist å bygge muskler og forbedre de raske muskelfibrene, kan du bare tenke deg den eksplosive kraften du kan bygge med å sprinte i motbakker og kjempe mot gravitasjonen!

I tillegg: bakkesprinter kan produsere spesifikke tilpasninger i det nevromuskulære systemet som gjør at kroppen får muligheten til å generere kraft raskere. Jo raskere du fremkaller kraft jo mer totalt kraft kan du generere når du repeterer øvelsen flere ganger.

Bakkesprinter gir deg også økte testosterinnivåer uten å heve kortisolnivået. Dette er viktig ettersom testosteron er det hormonet som primært er ansvarlig for vekst av muskelvev, mens kortisol er ansvarlig for å bryte ned muskler og lagre fett.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *