Trening og løping

Overvektig mann løping
Jeg ser kanskje ikke helt slikt ut nå, men det er temmelig nært slik jeg føler meg!

Jeg er meget interessert i trening, eller… hvordan skal jeg si dette… jeg er interessert men ikke så veldig flink til å trene selv. Sånn, da var katta ute av sekken, og da er det vel bare å skride videre med det jeg hadde tenkt å si litt om i denne posten.

I dag har jeg faktisk tenkt å begynne litt på nytt med treningen min, for jeg er en litt sånn av og på type som jojo-trener en del i løpet av året – og jeg vet jo at akkurat dét ikke er spesielt optimalt. Jeg har noen kilo for mye som skulle vært svidd av og da snakker vi om rundt regnet 10 kilo. Det er ganske mye og det vil bli en formidabel jobb, det er jeg fullstendig klar over. Men det må gjøres og det må gjøres kjapt.

Gøteborgsvarvet er et fint mål, men jeg blir vel ikke hengende med de gutta i front!

Det kommer til å bli noen harde måneder fremover men her er det bare å prioritere knallhardt slik at man kommer seg dit man ønsker å være. Og det første målet mitt er faktisk å sette meg et mål! Jeg må ha noe å se frem mot og noe jeg kan spisse treningen mot. Et eller annet å strekke seg mot, med andre ord. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene og jeg har kommet frem til at jeg ønsker å kunne løpe en halvmaraton på en bestemt tid. Jeg tenkte at rundt 1 time og 45 minutter kunne være et greit mål å ha, selv om jeg vet at det vil koste blod, svette og tårer for å komme meg dit.

Det neste målet er å kunne delta i et offisielt halvmaraton og dette har jeg drømt om lenge. Kanskje hadde Göteborgsvarvet kunne vært noe? Eller et litt enkelt løp oppe i Nord-Norge? Kanskje kunne Langfoss Opp vært noe? Det er jo tross alt dét løpet denne siden er oppkalt etter, så det hadde jo vært rimelig stas. Motbakkeløp er jo imidlertid døden selv, så det er ingen tvil om at man da skal være i godt slag.

Men: du skjønner, det er ikke første gangen jeg trener mot et slikt mål men jeg klarer liksom aldri å fullføre. Nå veier jeg rundt 82 kilo og det sier seg selv at jeg må ned en god del. Etter en sommer med mye mat og mye vin har kiloene kommet tett som hagl, og jeg har med stadig større mismot sett at livvidden har blitt større og større. Så: nå er det på tide å gjøre jobben og jeg skal begynne den dag i dag.

Løping er tingen!

Jeg har planen klar og det første målet er egentlig å begynne å løpe, løpe, løpe. Det skal dog ikke trenes så mye som jeg har gjort tidligere når jeg har startet opp, for jeg vet av erfaring at jeg kommer til å bli lei. I starten skal kroppsfettet minskes dramatisk og det skal jeg gjøre med trening. Jeg har til og med tatt opp et aldri så lite lån hos en av de mange meglerne som finnes på nett for å investere i nytt treningsutstyr – og det koster!

Fresh Foam New Balance
Her er mine nye bestevenner 🙂 New Balance Fresh Foam!

For det første: skoene må være på topp og da mener jeg virkelig gode. Skal man gampe så mye som jeg har planlagt må utstyret være ordentlig. Jeg kjøpe meg et par blå New Balance-sko og de er altså helt nydelig å ha på beina! Det er som om skoene gir foten min en god klem og de sitter fantastisk godt på foten. Det anbefales virkelig at du sjekker ut disse skoene hvis du planlegger å løpe.

I tillegg måtte man jo ha løpebukser (ja, tights!), og heller ikke disse var spesielt billige. Ikke 2XU ennå i hvert fall, men de kommer vel kanskje etter hvert når farten øker! Asics hadde gode bokser til en akseptabel penge, men jeg bikket allikevel en ‘høvding’ for å få den jeg ville ha. Løpehansker må også til nå som høsten nærmer seg, slik at jeg ikke har noen unnskyldning til ikke å løpe når været blir litt kaldere.

Men det som virkelig kostet: pulsklokken og beltet som fulgte med. Etter å ha sjekket litt rundt landet jeg på en Garmin Fenix 3, og du store min tid for en pris det var på den klokka! Men du verden for et verktøy! Jeg har såvidt testet den og gleder meg virkelig til å ta den i bruk for fullt. Man kan lage sin egen brukerside på Garmin og når man har vært på løpetur er det bare å koble klokken til og laste inn alle data! Vi snakker da om alt fra skrittlengde, vertikal bevegelse, puls og masse mer. Har jeg bruk for det? Sannsynligvis ikke! Er jeg en liten gadget-freak? Joa, jeg er nok det!

Det skal med andre ord ikke stå på utstyret!

Litt mer om vekta

Jeg vil vel ikke akkurat karakterisere meg som feit, men jeg har definitivt vært tynnere og for et halvannet år siden var jeg nede på rundt 72 kilo – og det er det som er målet nå. Nå er jeg altså 82 kilo og hvis jeg kvitter meg med 10 kilo blir det omtrent det samme som å løpe med en 10-liters bøtte med vann mindre i vekt. Vil det merkes på tiden? Gjett!

Jeg har dog et problem: jeg er glad i vin. Altfor glad i vin. Øl er også godt! Det betyr at jeg fort kan ta et par glass om kveldene, og da sier det seg selv at kiloene renner på forholdsvis kjapt. Jeg vil med å kutte alkohol i ukedagene garantert merke at vekten går ned, så det er et mål i seg selv. I tillegg er det jo ikke bra for kroppen så alt i alt er det vel en vinn-vinn situasjon. I dag skal jeg kjøre ungene på trening og jeg tenker da at jeg skal kjøpe litt Munkholm å ha stående i kjøleskapet. Det er ikke så bra det heller, men det vil kunne hjelpe meg og motivere meg litt mer.

Så da er loddet kastet og terningen trillet – ingen vei tilbake med andre ord. Nå har jeg gått ut med høy sigarføring her og nå er det derfor bare å fullføre med stil!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *